AIS Class B Transponder
Vi står inför en intressant förändring av AIS och på vilket sätt detta system kan nyttjas av fritidsbåtägare. Class B, som är ämnat för just denna grupp, är precis på gång att komma ut på marknaden ni form av utrustning som ligger i en prisklass som många båtägare kan hantera.
Det verkar dock vara en del mindre problem kvar att lösa innan vi har en hållbar standard som alla baserar sina produkter på. I USA verkar det som krav kommer från deras sjöfartsverk att en Class B transponder måste ha en nödhjälpsfunktion baserat på DSC. Dvs samma typ av funktion man har på en DSC-baserad VHF radio. När man trycker på denna skall alltså en så kallad distress call skickas på med DSC.
I grunden bygger Class B på samma sak som Class A, som används av kommerciell sjöfart. Data om båtens fart och riktning (som exempel) skickas över VHF nätet i det format som AIS använder sig av. Alla båtar som har en VHF mottagare kan då ta emot denna inforamtion och visa den på en skärm av något slag. En stor skillnad är att Class B skickar informationen med lägre styrka vilket gör att räckvidden blir lägre. Det är nog ganska bra för vi vet ännu inte hur en plotter skärm kommer se ut när massor av båtägare skickar AIS data i framtiden.
Självklart kommer mer information om vilka tillverkare som är på gång med produkter och vad dessa kommer kosta. Under helgen tänkte jag själv fundera lite på detta med Class B och vilka eventuella nackdelar det kan föra med sig. Fördelarna är ju uppenbara.
Som exempel på några nackdelar som slår mig:
Det verkar dock vara en del mindre problem kvar att lösa innan vi har en hållbar standard som alla baserar sina produkter på. I USA verkar det som krav kommer från deras sjöfartsverk att en Class B transponder måste ha en nödhjälpsfunktion baserat på DSC. Dvs samma typ av funktion man har på en DSC-baserad VHF radio. När man trycker på denna skall alltså en så kallad distress call skickas på med DSC.
I grunden bygger Class B på samma sak som Class A, som används av kommerciell sjöfart. Data om båtens fart och riktning (som exempel) skickas över VHF nätet i det format som AIS använder sig av. Alla båtar som har en VHF mottagare kan då ta emot denna inforamtion och visa den på en skärm av något slag. En stor skillnad är att Class B skickar informationen med lägre styrka vilket gör att räckvidden blir lägre. Det är nog ganska bra för vi vet ännu inte hur en plotter skärm kommer se ut när massor av båtägare skickar AIS data i framtiden.
Självklart kommer mer information om vilka tillverkare som är på gång med produkter och vad dessa kommer kosta. Under helgen tänkte jag själv fundera lite på detta med Class B och vilka eventuella nackdelar det kan föra med sig. Fördelarna är ju uppenbara.
Som exempel på några nackdelar som slår mig:
- Kanske ser man ännu fler olyckor där skepparen/navigatören inte håller uppsikt utan sitter och tittar på en skärm.
- Förlitar man sig för mycket på AIS lär man köra på första bästa båt som inte har en AIS transponder.
- Om många använder AIS i ett område kommer en ansenlig del av processorkraften gå till att plotta skepp på skärmen.
- Många tillverkare av plotters begränsar troligen antalet skepp som kan plottas på en och samma gång.
Det går säkert att komma på mångra andra potentiella nackdelar. Personligen tror jag alltid att fördelarna kommer överväga. Själv tvekar jag inte en sekund om huruvida jag ska ha en Class B transponder eller inte.
Trevlig helg
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home