AIS-CTRX Class B Transponder
Nu börjar det som sagt närma sig. Det svenska företaget True Heading släpper inom kort en Class B transponder för fritidsbåtar och andra fartyg som inte är tvingade att installera en Class A transponder.
Priset lär ligga på mellan 7000 och 8000 kronor och därmed inom räckhåll för vanliga dödliga båtägare. Enligt riktlinjerna (i alla fall dom amerikanska) för Class B skall en B-transponder även ha DSC funktion för att möjliggöra att skicka en nödsignal. Utöver detta måste även en klass b transponder innehålla en integrerad GPS mottagare - allt för att göra det så enkelt som möjligt att installera tranpondern. För att skicka grundläggande information om ditt fartyg krävs alltså inte mycket mer än att koppla in antenner och ström.
Samma enhet kan självklart även användas för att ta emot AIS data från andra fartyg.
Så, vad lovar tillverkaren? Här är lite matnyttigt från True Headings säljmaterial:
Skicka och ta emot AIS data
Skicka nödsignal
Vattentät konstruktion
Intern 16 kanals GPS (WAAS/EGNOS)
Vidare förklarar dom att..
AIS-CTRX är en AIS Klass B transponder (sändare) som klarar av att att både skicka och ta emot AIS data. Mottagaren gör det möjligt att på en kompatibel plotter eller datorbaserad mjukvara se andra fartyg i närheten, dess possition, fart och riktning m.m. Allt detta samtidigt som andra fartyg med en AIS mottagare kan se din båt. Data om ditt fartyg skickas var 30e sekund eller oftare beroende på konfiguration och fart.
Då GPS mottagaren är inkluderad får man alltså en GPS mottagare på köpet, denna kan användas på samma sätt som en fristående GPS mottagare, för inkoppling till PC och andra instrument. AIS-CTRX är en högkvalitativ klass B sändare för AIS till ett lågt pris. Den har praktiskt taget samma funktion som klass A sändare men till en bråkdel av kostnaden.
Jag har inte ännu haft möjlighet att testa denna AIS sändare men tycker mig kunna hålla med om det mesta i sammanfattningen av deras säljmaterial ovan.
Mer om True Headings nya AIS-CTRX när den är testad!
Priset lär ligga på mellan 7000 och 8000 kronor och därmed inom räckhåll för vanliga dödliga båtägare. Enligt riktlinjerna (i alla fall dom amerikanska) för Class B skall en B-transponder även ha DSC funktion för att möjliggöra att skicka en nödsignal. Utöver detta måste även en klass b transponder innehålla en integrerad GPS mottagare - allt för att göra det så enkelt som möjligt att installera tranpondern. För att skicka grundläggande information om ditt fartyg krävs alltså inte mycket mer än att koppla in antenner och ström.
Samma enhet kan självklart även användas för att ta emot AIS data från andra fartyg.
Så, vad lovar tillverkaren? Här är lite matnyttigt från True Headings säljmaterial:
Skicka och ta emot AIS data
Skicka nödsignal
Vattentät konstruktion
Intern 16 kanals GPS (WAAS/EGNOS)
Vidare förklarar dom att..
AIS-CTRX är en AIS Klass B transponder (sändare) som klarar av att att både skicka och ta emot AIS data. Mottagaren gör det möjligt att på en kompatibel plotter eller datorbaserad mjukvara se andra fartyg i närheten, dess possition, fart och riktning m.m. Allt detta samtidigt som andra fartyg med en AIS mottagare kan se din båt. Data om ditt fartyg skickas var 30e sekund eller oftare beroende på konfiguration och fart.
Då GPS mottagaren är inkluderad får man alltså en GPS mottagare på köpet, denna kan användas på samma sätt som en fristående GPS mottagare, för inkoppling till PC och andra instrument. AIS-CTRX är en högkvalitativ klass B sändare för AIS till ett lågt pris. Den har praktiskt taget samma funktion som klass A sändare men till en bråkdel av kostnaden.
Jag har inte ännu haft möjlighet att testa denna AIS sändare men tycker mig kunna hålla med om det mesta i sammanfattningen av deras säljmaterial ovan.
Mer om True Headings nya AIS-CTRX när den är testad!
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home